Online zijn er op tal van plaatsen goedkope kredieten beschikbaar, maar het is verstandig om daar voorzichtig mee om te gaan. Het aantal online oplichters is groot, zo blijkt uit een rapport van de Economische Inspectie. Er kwamen ook afgelopen jaar weer honderden klachten binnen over oplichters op het internet, die probeerden consumenten en organisaties te verleiden tot een goedkope lening.
In plaats daarvan is het beter om online contact te zoeken met de verschillende banken, zoals hier via Geldbank.be. Op die manier kunt u rekenen op een betrouwbare lening, uiteraard ook voor een scherpe rente.
Opnieuw zeer groot aantal klachten
Het aantal klachten was in 2013 voor het eerst zeer hoog, het ging toen om 469 klachten. Dit vormde een flinke stijging ten opzichte van bijvoorbeeld 2011, een paar jaar eerder. In 2014 ging het niet veel beter, het aantal klachten kwam uiteindelijk uit op 467. Dat betekent dat het aantal min of meer gelijk is aan 2013, terwijl de verschillende toezichthouders hard hun best doen om het aantal online oplichters kleiner te maken. Het lijkt er echter op dat steeds meer mensen wanhopig op zoek zijn naar een krediet en dan zelfs in zee gaan met de minder betrouwbare partijen.
Consumenten en erkende organisaties
Opvallend genoeg zijn het niet alleen consumenten die een klacht hebben ingediend over de onbetrouwbare online kredietaanbieders. Tussen de klachten vinden we consumenten, maar ook advocaten en erkende organisaties. Zij dienden hun klacht in bij de financiële cel van de Economische Inspectie, zodat deze de kans heeft om er collectief wat aan te doen. Een ieder die het slachtoffers is geworden van financiële wanpraktijken kan zich daar melden, zodat er een goed beeld ontstaat van de internetpiraten die er op dit gebied actief zijn.
Buitenlandse kredietgevers en internetpiraten
Volgens de inspectie zijn het op dit moment vooral de buitenlandse kredietgevers die een belangrijke rol spelen binnen de oplichtingspraktijken. Daarnaast zijn er internetpiraten actief, die verleidelijke advertenties plaatsen en mensen vervolgens met hoge kosten opzadelen. In veel van de gevallen zijn het de sociale media en email die als verkoopkanaal worden ingezet. Klanten worden op die manier verleid om een goedkoop krediet af te sluiten, waarbij het goedkope karakter uiteindelijk ver te zoeken blijkt. Slechts 1 op de 10 klachten gaat over een van de vier grootbanken, waardoor zij hun zaken op dit gebied een stuk beter voor elkaar lijken te hebben.