Interview met mevrouw Van Esbroeck, CEO van AION Online Bank

In deze eerste “Het Woord van Financiers” nodigen wij Mevrouw Van Esbroeck, CEO van de online bank AION, aan onze tafel uit.

Geldbank.be probeert zo goed mogelijk alle nieuwigheden op de financiële markt te volgen, AION is sinds enkele maanden aanwezig op de Belgische markt, wij waren ongeduldig om ze aan u voor te stellen.

Interview Aion CEO Van Esbroeck

Hoe is Aion ontstaan?

Wij zeggen graag dat wij een subtiele combinatie bieden van de beste aspecten van een neobank en de goede aspecten van een traditionele bank. Zogezegd, het beste van twee werelden. Aion is een erkende Belgische bank, maar in tegenstelling tot de overgrote meerderheid van de traditionele banken, is Aion echt ontworpen om onze leden te helpen geld te besparen en meer te verdienen. De bank is in de eerste plaats ontworpen als een mobiele en digitale bank met als doel bankieren gemakkelijker en sneller te maken.

Wij zijn een bank op abonnementsbasis: onze premium retailleden betalen 19 euro per maand voor onbeperkte toegang tot al onze diensten, waaronder een breed scala aan tools waarmee ze tijd en geld kunnen besparen, spaarrekeningen met een hoge rente, ETF-vermogensbeheer (zonder de gebruikelijke beheerskosten), aantrekkelijk geprijsde leningen en gepersonaliseerd financieel advies.

Dankzij dit abonnementsmodel kunnen wij de verborgen kosten en commissies elimineren die de meeste banken hun cliënten aanrekenen.

Voor ondernemers biedt Aion innovatieve en krachtige tools waarmee ze hun bedrijf veel efficiënter kunnen runnen. Als digitale bank bieden wij bedrijven de mogelijkheid om rekeningen aan te maken en leningen aan te vragen zonder papierwerk of bezoeken aan kantoren. Een echte tijdsbesparing, als tijd geld is. Een andere tijdsbesparing die Aion biedt is het beheer van facturen, uitgaven, BTW-schatting of door het gebruik van de digitale boekhouding.

Wat is de doelgroep van Aion? Hoe positioneert u zich ten opzichte van de concurrentie?

Wij geloven dat de persoon die naar Aion komt, iemand is die een nieuwe, andere bankervaring wil – wij stellen de klant altijd centraal en wij bieden echte transparantie, twee belangrijke punten voor deze doelgroep.

De banksector wordt gedomineerd door grote namen die erop gericht zijn hun klanten thuis te houden om hun marktaandeel te beschermen.

Ons model is anders. In plaats van te vertrouwen op vergoedingen en cross-selling, kijken we naar de markt om de beste deals voor onze leden te vinden.

Het Woord van Financiers

In zekere zin fungeren wij als een digitale financiële butler, die het zware werk doet om het financiële leven van onze cliënten te vergemakkelijken. Wij zijn digitaal, maar ook menselijk, vooral via onze dienst AdviseMe.

Wij zijn er voor onze cliënten om hen te helpen hun rekeningen te verlagen, betere prijzen te vinden voor hun autoverzekering of te onderhandelen over betere tarieven voor hun leningen, kredieten en zelfs hypotheken.

Kunnen we zeggen dat uw model die van de neobanken volgt?

Wij zijn een erkende Belgische bank die de brede waaier van diensten en garanties van traditionele banken combineert met de technologische innovaties van neobanken. Onze technologie (UX, klantenservice, digitale diensten) is duidelijk die van de neobanken, maar we bieden ook het volledige scala aan diensten van traditionele banken, zoals leningen en zakelijk bankieren. Wat ons onderscheidt van andere neobanken is dat we onze klanten anders bedienen – we zijn eerst mobiel; ons abonnementsmodel elimineert verborgen kosten; en we helpen onze klanten effectief geld te besparen en meer geld te verdienen.

Welke producten en diensten biedt Aion aan?

In de eerste plaats hebben wij een “all-inclusive” benadering van bankieren waarbij onze klanten profiteren van een breed scala aan producten voor een vaste maandelijkse prijs. Ten tweede zijn wij ervan overtuigd dat een bank veel meer moet doen dan passief het geld van haar cliënten te laten liggen. Daarom zijn wij echt gefocust op het vinden van manieren voor onze klanten om meer te besparen en meer te verdienen.

Ons product MoneyMax™ is bijvoorbeeld ontworpen om onze Premium Leden de beste deals te bieden voor bijna elk aspect van hun leven. MoneyMax™ speurt de markt af naar de beste rentetarieven voor deposito’s, en als er een beter tarief wordt gevonden, sluit Aion zich gewoon aan.

Voor thuis- of zakelijke rekeningen, mobiele telefoonrekeningen of autoverzekeringen zal MoneyMax™ de beste deal voor elke klant vinden en ervoor zorgen dat hij van aanbieder verandert. Met MoneyMax™permet kunnen onze leden ook hun aankopen online volgen en er zeker van zijn dat ze echt de beste prijs hebben betaald. Als er een betere prijs wordt gevonden bij een andere handelaar, wordt het verschil aan hen terugbetaald op hun Aion account.

En ons aanbod voor kleine bedrijven is net zo sterk als dat voor particulieren. Onze BusinessMax™-permettentools helpen onze ondernemersklanten de tijd die ze aan hun administratie besteden echt met meer dan 80 procent te verminderen. Aion werkt achter de schermen om de boekhouding efficiënter te maken, zodat managers hun energie kunnen steken in wat het belangrijkst is: hun bedrijf.

 Bovendien kunnen onze leden, als zij een lening willen aanvragen, in slechts enkele minuten online een lening op afbetaling, een kasreserve of een door de staat gegarandeerde lening aanvragen, zonder dat zij naar een fysiek filiaal hoeven te gaan.

Alles wat wij bij Aion Bank doen, is opgebouwd rond het idee om het financiële leven van onze leden te verbeteren. En dat doen we door de best mogelijke bankervaring te bieden met behulp van innovatieve technologie.

In deze producten, welk is uw paradepaardje?

Onze Premium abonnementen voor particulieren en bedrijven zijn echt onze paradepaardjes. Premium leden profiteren van all-inclusive bankdiensten, gratis en zonder verborgen kosten. Dit betekent duidelijker geen kosten voor creditcards, gebruik van de rekening, geldopnames bij geldautomaten, overschrijvingen, beleggingsdiensten, valutawissel. Wij rekenen ook geen beheerskosten of commissies aan.

Wij hebben gehoord dat u uw klanten garandeert dat zij meer zullen besparen dan de kosten van hun rekening, en zo niet, dat de vergoeding zal worden terugbetaald. Bent u zo zeker van uw product dat u bereid bent zo'n aanbod te doen? Vertel ons hoe het werkt?

Ja, wij hebben er het volste vertrouwen in dat onze leden bij ons zullen sparen en meer zullen verdienen en daarom bieden wij hen de Geld Terug Garantie. Als een Premium Lid na een jaar vaststelt dat hij meer aan abonnementsgeld heeft betaald dan hij uiteindelijk heeft bespaard, betalen wij het verschil terug. Wij zijn de enige bank in België die dit aanbiedt.

Beschikt u over kantoren? In welke stad?

Wij hebben een “winkel” in Brussel, evenals 2 andere agentschappen, een in Brussel, de andere in Bergen. Cliënten kunnen daar een afspraak maken om met een adviseur te spreken. Bovendien hebben onze leden 24/7 toegang tot financiële bijstand via onze AdviseMe-dienst

Aion logo

Hoe kan ik me inschrijven op uw producten?

Hier zijn de directe links naar de belangrijkste producten:

Ik deel het op :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *