Vastgoed verkopen: welke kosten moeten de verkoper of de koper betalen?

Bij het kopen van een woning gaat het niet alleen om de verkoopprijs. Er zijn immers veel extra kosten waarmee u rekening moet houden. Wat zijn deze kosten en wie is ervoor verantwoordelijk? GeldBank heeft ze voor u op een rijtje gezet, om een onaangename verrassingen te voorkomen bij de verkoop of aankoop van uw eigendom.

De meeste van deze kosten (soms ook aankoopkosten genoemd), moeten, zoals de naam aangeeft, door de koper betaald worden.

De verkoper moet echter ook de kosten betalen die inherent zijn aan de verkoop van zijn vastgoed. Naast de kosten voor de opstelling van de administratieve attesten die hij moet voorleggen, moet hij ook de kosten voor de afgifte ervan betalen.

Verdeling van de kosten bij de aankoop van een onroerend goed

*Lees hier meer informatie over registratierechten

**Lees hier meer informatie over notariskosten

***Lees hier meer over verzekeringen bij een hypothecaire lening

Op de ereloon en de administratiekosten van de notaris wordt **** BTW geheven.

*****Lees hier meer over dossierkosten voor hypothecaire leningen

******Lees ons artikel over onroerende voorheffing

Kostenverdeling bij de verkoop van een vastgoed
KostenVoor de koperVoor de verkoper
Registratierechten*
Ereloon notaris**
Hypotheekrecht**
Retributiekosten**
Verzekeringskosten***
BTW van 21%****
Dossierkosten bij de bank *****
(in geval van hypothecaire lening)
Onroerende voorheffing******
Vergoeding voor het te koop zetten van het eigendom
(makelaar of openbare verkoop)
Bodemattest
Energieprestatiecertificaat (EPC)
Keuring van de elektrische installatie (AREI)
Verkavelingsakte
Basisakte met plannen, afbakeningen en afmetingen
Stedenbouwkundige inlichtingen
Kadastraal uittreksel
Kosten voor de handlichting van de hypotheek
Bijkomende dossierkosten