Het aanbod van BANX, de neobank van Belfius en Proximus

Tijdens de lente van 2020 hebben telecommaatschappij Proximus en Belfius een strategisch partnerschap aangekondigd om een nieuwe entiteit op te richten: Banx. De naam onthult de wens van beide maatschappijen om een neobank op te richten die het resultaat is van deze samenwerking. De X is een duidelijke verwijzing naar telecommaatschappij Proximus. Maar hoe staan de zaken er een jaar later voor?
Aanbod van banx

Een samenwerking tussen twee marktleiders

Ondanks de uitzonderlijke situatie die veroorzaakt werd door de Covid-crisis, en die nog steeds niet voorbij lijkt te zijn, zijn de ambities van Proximus en Belfius niet getemperd. De verschillende beperkingen en restricties werken integendeel in het voordeel van de digitalisering en de dienstverlening op afstand, waarvoor geen menselijk contact nodig is. Vandaar de belangstelling voor de oprichting van een neobank.

Banx is het resultaat van een huwelijk tussen twee marktleiders: Proximus is de belangrijkste Belgische telecommaatschappij en Belfius is een belangrijke speler in de banksector. Met deze alliantie streeft elk van hen ernaar om zijn werkgebied uit te breiden.

Zowel telecombedrijf Proximus als Belfius hebben hun aandelen in handen van de Belgische staat: Belfius is volledig in handen van de staat, Proximus is dat ook voor het grootste deel.

Bestaande Proximus-klanten zullen gebruik kunnen maken van de diensten van de nieuwe online bank, terwijl Belfius-klanten de telecomdiensten van Proximus zullen krijgen. Banx wil alle doelgroepen aanspreken.

Oprichting van Banx in de zomer van 2021

Banx wordt een uitsluitend digitale neobank. De lancering ervan op de Belgische bankenmarkt vond plaats tijdens de zomer van 2021.

De Banx neobank is geen fusie tussen Belfius en Proximus, maar wel een samenwerking. Deze samenwerking zou verreikende ambities hebben, met het oog op de zogenaamde GAFAM’s, die steeds meer aanwezig zijn in de bankwereld. Banx wil hen voorbijstreven, waarbij Proximus haar kennis van de telecommunicatiewereld inbrengt, terwijl Belfius haar deskundigheid op het gebied van het bankwezen inbrengt.

Bovendien heeft Belfius al bewezen dat het zich kan aanpassen aan nieuwe technologieën en aan de digitalisering van de maatschappij. Zo heeft het een mobiele applicatie ontwikkeld die door experts werd geprezen. In 2020 alleen al gebruikten bijna 1,5 miljoen klanten de Belfius-toepassing elke dag.

De voordelen van een samenwerking tussen een bank en een telecomprovider

De samenwerking van de twee bedrijven is bedoeld om de markt te verstoren. De digitale neobank belooft origineel te worden, waarbij de sterke punten van beide spelers optimaal worden benut. Belfius zal verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de digitale neobank, dankzij haar algemene ervaring in dit gebied, terwijl Proximus zijn uitgebreide netwerk ter beschikking zal stellen van Banx waardoor een distributie van ongekende omvang mogelijk zal worden.

Toekomstige klanten van de neobank moeten kunnen profiteren van nieuwe diensten die op beide vlakken voordelen bieden. De details van de aan het publiek voorgestelde aanbiedingen werden ondertussen al bekendgemaakt en is tegenwoordig al beschikbaar voor een groot publiek.

Banx: een neobank met internationale ambities

Banx is niet van plan zich tot het Belgische publiek te beperken en heeft internationale ambities. De neobank grijpt de Covid-crisis aan om de voordelen van de digitalisering te belichten.

Banx steunt ook de evolutie van onze maatschappij in de richting van een cashloze maatschappij, wat tot enige terughoudendheid bij de gebruikers heeft geleid. Er zijn inderdaad bedenkingen tegen de overgang naar een 100% digitale maatschappij, die alle vertrouwelijkheid opheft, omdat elke handeling wordt geregistreerd en getraceerd. Er heerst ook wantrouwen wanneer Banx te kennen geeft te willen concurreren met GAFAM’s, die als eerste de persoonlijke gegevens van haar gebruikers hebben uitgebuit.

Belfius en Proximus verzekeren dat zij in alle transparantie zullen handelen met betrekking tot het gebruik van de persoonlijke gegevens van hun klanten en hopen hen zelfs van de GAFAM af te wenden, dankzij deze belofte.
Wordt vervolgd…

Ik deel het op :

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.