Heeft online sparen een toekomst? Exclusief interview met Tim Rooney CEO van MeDirect

Goedemorgen en dank u voor uw deelname aan dit “Financiële experten aan het woord”. Vandaag mag ik Tim Rooney van MeDirect Bank verwelkomen.

Financiele interview met MeDirect omtrent online sparen

Kunt u onze Internetgebruikers eraan herinneren wie MeDirect is, wat is uw hoofdactiviteit?

MeDirect is een online digitale bank, opgericht sinds 2014, met België als belangrijkste markt. We hebben ook een soortgelijke activiteit op het eiland Malta. Wij hebben 55.000 klanten in België: een combinatie van klanten met een spaarrekening bij ons, maar ook veel klanten die ons zowel het beheer van fondsen als van beleggingsportefeuilles toevertrouwen, allemaal beheerd via onze applicatie voor online en mobiel bankieren. Onze kernactiviteit is dus het beheer van deposito’s en spaargelden en van activa onder beheer. 

Wij hebben ook een hypotheekbedrijf in Nederland, waar wij beleggen in NHG-hypotheken. Dit is een door de overheid gegarandeerde hypotheek, hoofdzakelijk voor starters, een product dat uitsluitend in Nederland wordt aangeboden. Wij zullen onze expansie in deze sector voortzetten en hopen in de loop van het jaar aanwezig te zijn op de Belgische hypotheekmarkt.

In principe heb je 2 soorten producten, sparen en beleggen. Wat investeringen betreft, beschouwt u MeDirect als een privébank of als een online investeringsbank?

MeDirect biedt haar klanten geen privé-bankdiensten aan. Wij bieden een aantal beleggingsproducten aan, waaronder obligaties, fondsen, ETF’s en aandelen, alsook online portefeuillebeheer. Ons doel is eenvoudig, gemakkelijk en comfortabel beleggen en klanten de controle te geven over hun eigen beleggingsbeslissingen. Natuurlijk zijn wij er om de cliënt te begeleiden als hij hulp nodig heeft.

Hoe slaagt u erin om hogere spaarrentes aan te bieden dan uw concurrenten? ING was de eerste die in België een negatieve rentevoet introduceerde.

Onze rentevoeten zijn concurrerend omdat wij nieuwe klanten willen aantrekken en onze bestaande klanten willen behouden. Onze tarieven behoren tot de aantrekkelijkste op de markt. Hoofdzakelijk omdat wij aanzienlijk lagere bedrijfskosten hebben dan onze concurrenten en wij dit voordeel aan onze klanten kunnen doorrekenen door aantrekkelijke rentetarieven aan te bieden. 

Wij zijn niet van plan de tariefstructuur van de vier grote banken te volgen en wij zijn zeker niet van plan in België negatieve spaarrentes in te voeren zoals sommige van onze concurrenten.

 

De spaarrekening is een product dat beantwoordt aan de behoeften van de Belgen die grote spaarders zijn! Is dit uw hoofdproduct of neemt de nieuwe klant vooral contact met u op voor het investeringsgedeelte?

Wij moedigen Belgische klanten inderdaad aan om hun MeDirect-spaarrekening te gebruiken voor stortingen zodat ze kunnen sparen voor een regenachtige dag. Wij willen ook onze klanten die bereid en in staat zijn om financieel te beleggen in ETF’s, obligaties, beleggingsfondsen, aanmoedigen om onze website te bezoeken en een ander aspect van beleggen te overwegen. 

Wij moedigen onze klanten ook aan om de productmogelijkheden die wij hen in digitale vorm bieden, te verkennen en gebruik te maken van onze bankinstrumenten, met name ons platform voor online bankieren en onze mobiele applicatie, zodat zij kunnen investeren voor hun toekomst. 

Financiële experts aan het woord

Vandaag verkoopt u fondsen die door andere bedrijven worden beheerd, overweegt u een eigen fonds? Bestaat de strategie erin partners te bevoordelen om neutraal te blijven bij aanbevelingen?

Wij bieden fondsen aan van enkele van ’s werelds grootste bedrijven en fondshuizen. Dit is ons voorkeursmodel. Wij zijn niet van plan ons eigen vermogen in dit stadium uit te breiden, misschien in de toekomst, maar het maakt geen deel uit van ons plan op korte termijn. 

Wij hebben een panel van leveranciers van producten van enkele van de grootste namen in de wereld en wij zijn er trots op dat wij hen mogen vertegenwoordigen en dat wij hun producten met vertrouwen en met respect voor de regels mogen aanbieden. 

Wat is de ethische positie van MeDirect? Kan de klant kiezen voor een "groene belegging", een "moreel gezonde belegging"?

MeDirect is een leverancier van ethische producten. Wij zetten ons ook in voor de ondersteuning van groene beleggingsproducten en werken steeds meer samen met onze productleveranciers om de duurzaamheid van de door hen aangeboden producten te verbeteren. 

Ons doel is om later dit jaar opwindend nieuws voor de Belgische markt te delen over de implementatie van ESG-fondsproducten.

Wie zijn uw voornaamste concurrenten?

De Belgische markt is een zeer concurrerende markt, zowel voor online als digitaal bankieren. Alle grote banken zijn onze concurrenten voor stortingen. 

In de sector van het digitale beleggen zijn Keytrade en BinckBank belangrijke concurrenten voor ons in de online sector. 

Wij zien onszelf echter liever als een unieke marktpositie omdat wij volledig digitaal zijn. Daarom zijn wij van plan onze USP voor de Belgische markt verder te ontwikkelen.

Hoe ziet u de Fintech-markt evolueren in de komende 5 tot 10 jaar?

Het is duidelijk dat de fintech-markt zal blijven innoveren met nieuwe initiatieven die aantrekkelijk zijn voor klanten op B2C-basis, maar ook door oplossingen te bieden op B2B-basis die kunnen worden geïmplementeerd en overgenomen door gevestigde banken om de service die zij bieden aan klanten op de Belgische markt te verbeteren. 

Een gebied dat volgens mij onderontwikkeld is op de Belgische markt, is de levering van online-bankdiensten aan KMO’s en zelfstandigen, en ik ben er zeker van dat we in de komende periode nieuwkomers in deze sector zullen zien. 

Ik denk dat we een nieuwe ontwikkeling zullen zien op het gebied van digitale betalingen, waaronder misschien digitale munten. Ik zie dat de Fintech-sector in de komende 5 tot 10 jaar nog belangrijker zal worden voor de Belgische en Europese markt. Sommige van deze bedrijven zullen uitgroeien tot concurrenten van enkele van de meest gevestigde Belgische banken. 

Om meer te weten over MeDirect Bank

Wat is de positie van België ten opzichte van zijn buurlanden op het gebied van online-investeringen? Wat zijn de volgende ontwikkelingsprojecten van MeDirect voor de komende jaren?

België is een vooruitstrevend land op het vlak van digitaal bankieren en loopt in de pas met de meeste van onze Europese buren. De grote Belgische banken moedigen al hun klanten aan om over te schakelen op online bankieren en zeer aantrekkelijke functionaliteiten te ontwikkelen op mobiele toepassingen om klanten in staat te stellen hun bankzaken op hun gemak en in hun eigen tempo te regelen en hen zo aan te moedigen veel bankzaken zelf te regelen via online en digitale kanalen. 

Voor MeDirect zijn wij een relatief nieuwe bank en zijn wij reeds 7 of 8 jaar aanwezig op de Belgische markt. Onze strategie bestaat erin onze franchise te versterken en verder uit te bouwen door klanten te blijven aantrekken voor onze spaarproducten en onze klanten aan te moedigen onze toonaangevende digitale technologie voor mobiel bankieren te verkennen, en wij zullen blijven investeren in verdere verbeteringen van onze toepassing. 

Wij hopen ook in de nabije toekomst hypotheken te kunnen aanbieden aan onze Belgische klanten, idealiter vóór eind 2021. Wij zullen in de nabije toekomst ook aantrekkelijke productaanbiedingen blijven ontwikkelen, waaronder verzekerings- en pensioengerelateerde producten. 

Ik deel het op :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *