Steeds meer kredietverstrekkers bieden 100% online kredietoplossingen aan. Met behulp van digitale middelen kunnen alle stappen op afstand worden gezet. Van de voorstelling van het product tot de verzending van de bewijsstukken, via de onderhandeling over de voorwaarden en tot slot de elektronische ondertekening van het contract. Ontdek met Geldbank.be hoe u een lening met elektronische handtekening kunt verkrijgen !

Kan ik een kredietovereenkomst elektronisch ondertekenen ?
Ja, de online ondertekening van een kredietovereenkomst is perfect geldig in België. De elektronische ondertekening van een krediet wordt immers wettelijk erkend als een geldige ondertekeningsmethode door artikel VII.78 § 1 van het Wetboek van economisch recht, op voorwaarde dat de volgende twee principes worden gerespecteerd :
- De ondernomen stappen garanderen de authenticiteit van de identiteit van de lener,
- De handtekening is een aan de kredietnemer verbonden en rechtsgeldig elektronisch zegel.
De handtekening is een elektronisch zegel verbonden aan de lener en is rechtsgeldig. U wordt dus gewoon gevraagd om u op een officiële manier te authenticeren om te bewijzen dat u de persoon bent die u beweert te zijn.
Bij welke instellingen kunt u een lening met elektronische handtekening verkrijgen ?
Verschillende soorten kredietinstellingen staan de elektronische ondertekening van de door hen aangeboden contracten toe :
- Banken : veel Belgische banken bieden leningen aan met een online handtekening,
- Online makelaars : u kunt ook 100% online een lening afsluiten via een makelaar,
- Online leenplatforms : veel online leenplatforms bieden ook leningen met elektronische handtekening aan.
Goed om te weten : veel kredietverstrekkers definiëren hun online kredietaanbod als een krediet waarvoor alleen de aanvraag op afstand kan worden gedaan. Het contract moet persoonlijk worden ondertekend. Het is daarom belangrijk dat u de tijd neemt om de voorwaarden van de producten in detail te lezen voordat u uw aanvraag indient.
Hoe werkt het online ondertekenen van een leningscontract ?
De elektronische ondertekening van een lening gaat meestal als volgt :
U kiest een authenticatiemethode
U kunt ervoor kiezen om u op twee verschillende manieren te authenticeren bij het elektronisch ondertekenen van uw leencontract :
- Met Itsme : u kunt zich authenticeren door in te loggen op uw Itsme-account en uw handtekening uit de aanvraag te valideren.
- Met eID : u kunt zich authenticeren met uw elektronische identiteitskaart. Hiervoor moet u eerst de eID viewer software downloaden. Vervolgens steekt u uw eID in een kaartlezer en bevestigt u uw handtekening online met de pincode die u ontvangt.
U kopieert de wettelijke vermeldingen
Opdat uw elektronische handtekening geldig zou zijn, wordt u gevraagd de woorden “Gelezen en goedgekeurd voor (te vergoeden kredietbedrag) EUR” te schrijven, net zoals bij een papieren kredietovereenkomst.
U valideert uw handtekening
Ten slotte moet u uw handtekening valideren met de gekozen authenticatiemethode. Met andere woorden, u moet de verrichting vanuit de Itsme-toepassing bevestigen of de pincode invoeren die u op uw eID-kaartlezer hebt gekregen. Uw elektronische handtekening wordt dan automatisch op het contract geplaatst, zodat deze niet kan worden gewijzigd.
U ontvangt een bevestiging
Zodra uw elektronische handtekening op het online kredietcontract is geplaatst, verschijnt er onmiddellijk een bericht van goedkeuring. Vervolgens ontvangt u een e-mail waarin u wordt geïnformeerd over het begin van uw lening, de vermoedelijke datum van ontvangst van het geld en de stappen die u moet ondernemen om uw eerste aflossing te verrichten.
Goed om te weten : als u moeilijkheden ondervindt bij de ondertekening van uw kredietovereenkomst, aarzel dan niet om contact op te nemen met de klantendienst van uw kredietgever voor hulp. Controleer ook of uw authenticatiemethode (eID of Itsme) correct is geconfigureerd.
Wat zijn de voordelen van elektronische handtekening ?
Door uw kredietovereenkomst op afstand te ondertekenen, geniet u van extra comfort bij het lezen van het document. U kunt alle tijd nemen om volledig op de hoogte te zijn van alle voorwaarden voordat u tekent. Het bespaart u ook veel tijd, want u kunt het op elk moment van thuis uit doen, zonder dat u een dag vrij moet nemen voor een afspraak met uw kredietverstrekker.
Bovendien hoeft u geen omvangrijke documenten af te drukken of in ordners te bewaren, omdat deze op elk moment toegankelijk zijn via uw online account en u gemakkelijk een kopie op uw computer kunt bewaren.
Ontdek hoe u online een lening aanvraagt en krijg de beste deal !