De positie van kredietinstellingen ten opzicht van Corona financiële moeilijkheden

Vandaag ben ik blij Pierre Bertrand te verwelkomen in dit “Financiële experts aan het woord” . Pierre Bertrand is Directeur Marketing en Business Development van Cofidis België.

Volledige vertaalde transcriptie van het video-interview in de tekst hieronder

Kunt u ons zeggen sinds welk jaar Cofidis in België aanwezig is?

Cofidis is al 35 jaar actief als specialist in consumentenkrediet voor particulieren op afstand.

Hoe groot is Cofidis vandaag in België?

Cofidis telt in België ongeveer 420 werknemers, waarvan niet minder dan 200 deskundige adviseurs op het gebied van consumentenkrediet. Maar Cofidis maakt deel uit van een internationale groep en is aanwezig in vele andere Europese landen.

Financiële experts aan het woord

Ik wilde vandaag met u de financiële gevolgen van de Coronavirus-crisis bespreken. We weten dat veel freelancers in moeilijkheden verkeren, ervaart u een piek in de vraag van hen?

Wij hebben freelancers onder onze klanten, maar zij vertegenwoordigen slechts een klein deel van ons klantenbestand. En om uw vraag te beantwoorden, hoewel het contra-intuïtief kan lijken, hebben wij geen variatie opgemerkt in het volume van de kredietvraag van zelfstandigen.

Zelfs indien het slechts om een klein deel van uw cliënten gaat, wat is uw standpunt ten aanzien van deze eisen, hebt u uw criteria gewijzigd, wetende met welke moeilijkheden zij te kampen hebben?

Cofidis is gespecialiseerd in consumentenkrediet voor particulieren, dus als een zelfstandige met een aanvraag bij ons komt, komt hij als particulier en wij zullen zijn aanvraag dan ook analyseren door hem als particulier te beschouwen en op een uiterst verantwoordelijke manier, zoals dat voor al onze cliënten het geval is. Wij analyseren zijn kredietaanvraag op basis van feitelijke, cijfermatige gegevens. 

Wij houden rekening met al zijn uitgaven, zijn inkomsten en ook met de verschillende steun die hij eventueel van de staat heeft ontvangen.

Wij vullen zijn verzoek aan met een analyse van de Centrale voor Persoonlijke Leningen van de NBB (Nationale Bank van België). Het is een gegevensbank die alle leningen aan particulieren overneemt. Er zij op gewezen dat elke financiële onderneming verplicht is haar gegevens te controleren. 

Op basis van al deze elementen, procedures en hulpmiddelen, alsmede onze 35-jarige ervaring op dit gebied, stelt dit ons in staat in te gaan op het verzoek van de klant, hem te begeleiden bij zijn behoeften en dit uiteraard met het oog op het evenwicht van het budget van onze klant. Dit is het belangrijkste element voor ons.

De Beste leningen op afbetaling
(12.000€ / 42 maanden)

Ik kan me voorstellen dat uw voornaamste zorg is dat de klant zich niet te veel inspant en dat dat de rechtvaardiging is voor al deze controles.

Absoluut, dat is het doel, het is essentieel voor ons om verantwoordelijk te zijn in deze financiële relatie. Bovendien, als een van onze medewerkers bij het doen van een verzoek merkt dat de financiële draagkracht van de cliënt niet in overeenstemming is met het verzoek dat wordt gedaan, zal hij niet bang zijn om het te weigeren, het is echt in het belang van de cliënt, van ons en dus van iedereen om op dit gebied voorzichtig en verantwoordelijk te zijn.

Vraag over soorten projecten. Ik weet dat je persoonlijke leningen, werk leningen, kasreserves doet. Zijn bepaalde soorten projecten, zoals bouwleningen, in opmars, aangezien de mensen veel meer tijd thuis doorbrengen, anderzijds stel ik mij voor dat persoonlijke leningen voor vakanties niet legio zouden moeten zijn. Voel je grote variaties in de markt op dit moment?

Ja, er zijn inderdaad grote verschillen op de markt. Het is duidelijk dat de Belg tijdens deze gezondheidscrisis veel minder heeft geconsumeerd. Om enkele indicaties te geven: in april, tijdens de eerste lock-down in 2020, is de markt met 46% gedaald.  Het effect was enorm bij de opening van het consumentenkrediet. Vervolgens ontwikkelde het jaar zich en aan het eind van het jaar, toen wij ons in de tweede golf bevonden, stond de markt nog steeds op min 25% in termen van consumptie. Wat we dus typisch uit de analyse van deze periode kunnen opmaken, is dat de Belg in tijden van crisis een zekere neiging heeft om te sparen, om voorzichtig te zijn. De sluiting van restaurants en winkels en het onvermogen om te reizen heeft zijn consumptiemogelijkheden in deze gebieden ernstig beperkt. Nu zal het herstel plaatsvinden, maar het zal zeker tijd kosten.

De manier van werken bij Cofidis moest opnieuw uitgevonden worden?

Ja en nee. In feite was er voor onze klanten, aangezien wij actief zijn op het gebied van kredietverlening op afstand, wat onze kernactiviteit is, geen verschil. Onze klanten hebben op dezelfde manier, met dezelfde kwaliteit, met hetzelfde gemak toegang kunnen blijven krijgen tot al onze kanalen, of het nu digitaal is of menselijk via de telefoon. Intern is het echter duidelijk dat wij alle nodige maatregelen hebben genomen om ervoor te zorgen dat al onze werknemers thuis kunnen werken, in de best mogelijke omstandigheden met de juiste uitrusting en in alle veiligheid. Dit was heel, heel belangrijk voor ons. Deze periode was een gelegenheid om de op mensen gebaseerde bedrijfscultuur in de verf te zetten. Het was voor ons een aangename kant om het gevoel te zien dat gepaard ging met veel solidariteit, veelzijdigheid en verantwoordelijkheid van elk van onze medewerkers. Het was dus een moeilijk moment voor iedereen, maar tegelijkertijd ook een moment waarop deze waarden verder werden versterkt en tot uitdrukking werden gebracht.

Meer weten over Cofidis

Waarin verschilt Cofidis van concurrenten zoals bijvoorbeeld Cetelem, dat volgens mij een van uw grootste concurrenten is?

Hoe zijn wij anders? Zoals ik je net zei, mensen zijn erg belangrijk voor ons. Wij willen echt naar onze klanten luisteren en hen begeleiden, wij streven naar een zo authentiek en menselijk mogelijke relatie. U zult me zeggen dat veel mensen het zeggen en beweren, maar wij doen het echt. In feite zijn het onze klanten die dat zeggen. Wij kunnen het meten, of het nu is via de meningen die wij geven na al onze interacties of via tevredenheidsonderzoeken. Cofidis heeft 97% klanttevredenheid.

Dit zijn zeer belangrijke cijfers waaraan wij veel belang hechten. Wij weten dit ook via onze medewerkers, onze deskundigen die het dagelijks voelen en ervaren. Deze oprechte relatie is iets wat wij willen opbouwen en versterken op een permanente basis. Dit wordt bereikt door opleiding en een heleboel kleine dagelijkse dingen die de dingen concreter, reëler maken. Zo kunnen onze medewerkers, afhankelijk van het gesprek dat zij met onze klanten hebben, kleine gebaren maken zoals het sturen van bloemen of chocolaatjes als zij iets hebben gehoord over een ziekenhuisopname of iets anders. Wij geloven dat iedereen vrij is om zijn eigen weg te gaan. Uiteindelijk is het ons doel hen met de grootst mogelijke onbevangenheid en zonder oordeel te begeleiden. Dit is wat ons echt kenmerkt en wat ons anders maakt.

Dit is inderdaad een beeld dat u probeert over te brengen door een sportteam van wielrenners te sponsoren. Wat voor gevolgen heeft dit voor uw bedrijf?

Ja absoluut, wij zijn verheugd dat wij al zoveel jaren de vertrouwde partner van deze wielerploeg zijn. Wielrennen brengt zeer sterke menselijke waarden over, of het nu gaat om moed, jezelf overtreffen, solidariteit. Dit is heel belangrijk voor ons. Bovendien waren wij in 2010 de eerste Franse PRO-ploeg die een handisportpool integreerde in de professionele structuur van de Cofidis-ploeg. Dit brengt onze kleuren en ons merk tot leven, want wielrennen is een zeer populaire sport die ons na aan het hart ligt.

Heb je meer zorgen gehad, betalingsproblemen? Zo ja, wat is uw reactie hierop?

Er zijn betalingsproblemen geweest, zoals er altijd kunnen zijn, en wij hebben altijd dezelfde aanpak, namelijk luisteren en steunen. Ons doel is om hand in hand met onze klanten oplossingen te vinden. 

Uiteraard waren wij verheugd dat wij de uitsteloplossingen die in de wet zijn vastgelegd en door de regering zijn voorgesteld, ten uitvoer konden leggen. Dus ja, wij hebben dit alles opgezet en wij zijn altijd blij dat wij binnen het wettelijke kader al het mogelijke kunnen doen om onze cliënten dagelijks bij te staan.

Dank u, Pierre Bertrand, voor uw deelname aan dit
"Financiële experts aan het woord"

Ik deel het op :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *