Balnz, de applicatie die ervoor zorgt dat jongeren hun mobiel wegleggen

Jongeren brengen gemiddeld 6 uur per dag door op hun smartphone, dat is 15 jaar van hun leven… (bron: La Dépêche.fr)

Dit universele probleem houdt hoofdzakelijk verband met de verslaving aan sociale netwerken, die 76% van het mobiele verkeer onder jongeren van 10 tot 18 jaar vertegenwoordigt.

Balnz cover 1

Sociale netwerken zijn ontworpen om de hersenen te stimuleren beloningsmechanismen te activeren en een chemische stof vrij te geven die verantwoordelijk is voor het gevoel van begeerte, dopamine. Bij elke “Like” of commentaar krijgt de gebruiker een “shot” dopamine en een vluchtig gevoel van voldoening dat hem ertoe aanzet inhoud opnieuw te plaatsen om nog een dosis te ontvangen.

Misbruik van beeldschermen en, in het verlengde daarvan, van sociale netwerken heeft schadelijke gevolgen voor de fysieke en psychische gezondheid van individuen en in het bijzonder van jongeren: sociale isolatie, isolement, depressie, verminderde slaapkwaliteit, verminderde lichaamsbeweging, spanningen en conflicten in het gezin, gebrek aan concentratie, verhoogd risico op zelfmoord…

Welke oplossingen zijn door Banlz genoemd?

Naast bepaalde spelers zoals ORANGE, die bewustmakingscampagnes hebben gelanceerd, biedt de markt talrijke toepassingen voor ouderlijk toezicht die (uiteraard) niet populair zijn bij jongeren, die snel de mazen in de wet zullen vinden om ze te omzeilen. Bovendien gaat het om repressieve en vaak brutale middelen die de jonge gebruikers niet verantwoordelijk maken. Spanningen in het gezin als gevolg van buitensporig smartphonegebruik worden vervangen door conflicten en onderhandelingen om meer vrijheid en schermtijd te krijgen.

Ja, en dus…?

Sinds meer dan een jaar buigt Balnz [balance], een jonge start-up uit Brussel, zich over dit onderwerp om een leuke, intelligente en doeltreffende oplossing te bieden.

Begeleid door een neuropsychologe – Alexandra Volckaert, bestond de eerste stap erin na te gaan in hoeverre het doelpubliek – ouders en tieners – zich bewust is van deze plaag en inzicht te krijgen in de motiverende factoren (stimuli) die tot een gedragsverandering zouden kunnen leiden. Er is een grootschalig marktonderzoek uitgevoerd bij 2.000 scholieren van 10 tot 18 jaar en 300 ouders in België en Frankrijk. Uit de resultaten blijkt dat 94% van de ouders op zoek is naar een positieve oplossing voor hun kind(eren) en dat meer dan 60% bereid is hun kind(eren) te belonen als ze hun schermtijd beperken. Van de tieners is 75% zich ervan bewust dat ze te veel tijd op hun smartphone doorbrengen en 74% van de respondenten zou graag zien dat hun inspanningen worden beloond.

Deze studie heeft belangrijke lessen aan het licht gebracht die het jonge bedrijf in staat hebben gesteld een oplossing te ontwikkelen op basis van dezelfde beloningsmechanismen als sociale netwerken om “niet-schermen” te stimuleren en deze beroemde dopamine vrij te maken in een opwaartse spiraal van empowerment en een beter beheer van de schermtijd door het kind zelf.

Van theorie naar praktijk.

Balnz wilde het marktrendement valideren door een prototypeversie van de app te testen die door 70 bètatesters werd getest en die over een periode van een maand een vermindering van de schermtijd tot 40% liet zien.
Deze strategische stap zal hebben gezorgd voor een goed begrip van de oplossing en bepaalde aspecten hebben verbeterd dankzij de kwalitatieve feedback van de gebruikers.

In het kort, wat is Balnz?

Balnz is een mobiele app voor jongeren van 10 tot 18 jaar waarmee ze zichzelf kunnen uitdagen gedurende een periode van 5 tot 180 minuten waarin ze hun telefoon niet kunnen gebruiken. Deze uitdagingen kunnen alleen of met vrienden worden gedaan. De gebruiker verdient Diam’s voor elke geslaagde uitdaging, die kunnen worden omgezet in beloningen in de Rewards catalogus (kortingsbonnen, activiteiten, exclusieve aanbiedingen, geschenken, enz.) Ouders kunnen ook een extra motiverende rol spelen door gepersonaliseerde beloningen te creëren in de catalogus van hun kind(eren).

Balnz is daarom een oplossing die jongeren verantwoordelijk wil maken voor hun schermtijd vanuit een gamingperspectief, versterkt door beloningsmechanismen die door partners en ouders worden gevoed. Een app die alle codes en werkwijzen van deze generatie Z samenbrengt om hen te helpen het juiste evenwicht te vinden tussen hun echte en hun digitale leven.

Hou je van het project?

Balnz heeft zojuist haar Crowd Funding campagne gelanceerd om de ontwikkeling en marketing van haar Applicatie voor het grotere geluk van Tieners en Ouders te financieren. Als u wilt bijdragen aan de lancering van het project en aandeelhouder van het bedrijf wilt worden, ga dan naar www.spreds.com voor meer informatie (investering vanaf 500 euro met fiscale aftrekbaarheid tot 45% – Tax Shelter).

Ik deel het op :

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.